De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 27 november 2023 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 november 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad
De gemeente Geetbets is toegetreden tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers, alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark. De intrede van Geetbets in het masterplan recyclageparken van EcoWerf geldt vanaf de opening van Recyclagepark Kortenaken in het voorjaar van 2024. De uitbating van het DifTar-recyclagepark zal geautomatiseerd zijn waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd, hetzij via de elektronische identiteitskaart, hetzij via een toegangskaart.
De gemeente Geetbets is toegetreden tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers, alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark. De intrede van Geetbets in het masterplan recyclageparken van EcoWerf geldt vanaf de opening van Recyclagepark Kortenaken in het voorjaar van 2024. De uitbating van het DifTar-recyclagepark zal geautomatiseerd zijn waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd, hetzij via de elektronische identiteitskaart, hetzij via een toegangskaart.
De kosten voor inzameling van afval wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn. Derhalve zullen de kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling op het recyclagepark verhaald worden op de aanbieders via een contantbelasting. De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe om het principe van “de vervuiler betaalt” toe te passen, om alzo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren.
De automatische indexering in dit reglement gebeurt conform de aanbeveling in de omzendbrief van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit, opgenomen onder punt 1.7.3 ‘Aandachtspunten van administratief-Bestuurlijke aard’, onder de titel ‘Transparantie en duidelijkheid van de regelgeving’.
Om de tarieven van de gemeente Geetbets gelijk te schakelen met de omliggende gemeenten met DifTar-recyclageparken, zijn enkele veranderingen bij de inzameling via het DifTar-gewichtspark, zoals :
- een periode gratis gras en blad in van 1 oktober tot 31 december;
- vrijstelling van 300 kg snoeihout per jaar per aansluitpunt;
- de mogelijkheid van het inleveren van landbouwfolies door land- en tuinbouwers tijdens op voorhand gecommuniceerde periodes op één van de volgende recyclageparken: Wezersebaan (Zoutleeuw), Messelbroek, Lubbeek en Haacht.
De raden van bestuur van EcoWerf en Limburg.net hebben op 11 oktober 2023 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Hierin zijn de afspraken vastgelegd over het gebruik van een Limburg.net-park door inwoners uit het werkingsgebied van EcoWerf. Inwoners van Geetbets zullen vanaf het late voorjaar van 2024 tevens ook gebruik kunnen maken van het nabijgelegen Limburg.net-park in Nieuwerkerken, onder dezelfde voorwaarden van Ecowerf. De unieke samenwerking over de provinciegrens heen zorgt voor een kortere verplaatsing en extra gebruiksgemak voor de inwoners van Geetbets.
Artikel 1
§ 1. Er wordt een contant belasting gevestigd voor:
1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton en grofvuil (en het gelijkaardig bedrijfsafval);
2° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;
3° de inzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval en papier en karton via sorteerstraten.
§ 2. Definities algemeen:
1° Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
2° Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
3° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.
4° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
5° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
6° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
7° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
8° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
9° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
10° Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:
§ 3. Definities afvalfracties:
1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …
3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
4° Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
5° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
6° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…
7° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.
8° Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…
9° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…
10° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
11° Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
12° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
13° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
14° Harde plastics: alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...
15° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…
16° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
17° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.
18° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
19° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…
20° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
21° Papier en karton: kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes.
22° Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, drankcapsules, kroonkurken en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
23° Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.
24° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
25° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…
26° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
27° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
Artikel 2
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 3
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil |
0,30 |
0,30 |
Per aanbieding 40 L-container |
0,63 |
- |
Per aanbieding 120 L-container |
0,63 |
0,63 |
Per aanbieding 240 L-container |
1,26 |
1,26 |
Per aanbieding 360 L-container[1] |
1,89 |
1,89 |
Per aanbieding 1100 L-container |
6,40 |
6,40 |
[1] 360 L-containers worden enkel geleverd per set van 3.
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
- |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
360 L-container |
2,00 |
2,64 |
1100 L-container |
3,71 |
7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen gft |
0,20 |
0,20 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
- |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Grofvuil
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Voorrijkost op afroep |
12,50 |
12,50 |
Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
8,00 |
8,00 |
of
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
1-persoonsbed |
8,00 |
8,00 |
2-persoonsbed |
16,00 |
16,00 |
Zetel: 1-zit |
8,00 |
8,00 |
Zetel: 2-zit |
16,00 |
16,00 |
Zetel: 3-zit |
24,00 |
24,00 |
Stoel (2 stuks) |
8,00 |
8,00 |
(Tuin-)tafel |
8,00 |
8,00 |
e) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,84 |
|
240 L-container |
0,84 |
2,47 |
500 L-container[2] |
2,08 |
3,21 |
1100 L-container |
4,58 |
7,07 |
[2] Dit formaat wordt enkel in zeer specifieke gevallen na goedkeuring door EcoWerf, toegekend.
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
gft (kg) |
0,20 |
0,20 |
Beheerskost (maand) |
3,23 |
6,46 |
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Grofvuil |
0,30 |
0,30 |
Gras en blad - gratis van 1 oktober tot en met 31 december |
0,20 |
0,20 |
Harde plastics |
0,08 |
0,12 |
Sloophout |
0,08 |
0,12 |
Boomstronken | 0,04 | 0,08 |
Snoeihout- jaarlijks eerste 300kg gratis |
0,04 | 0,08 |
Steenafval | 0,04 | 0,08 |
Cellenbeton |
0,04 |
0,08 |
Gips |
0,04 |
0,08 |
Keramiek |
0,04 |
0,08 |
Asbest |
0,00 |
0,00 |
Autobanden |
0,00 |
0,00 |
Landbouwfolie* |
0,18 | 0,18 |
Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000 kg worden de KMO-tarieven van toepssing op de betrokken particulier. |
*De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek en Haacht.
Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
Artikel 4
De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd en dit voor een eerste maal op 1 januari 2025, waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:
k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15
waarbij:
P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023
p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1
C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023
c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1
x= aanslagjaar
Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte
De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.
De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.
- Voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, aanbieding en gebruiksrecht.
- Voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, beheerskost.
- Voor het recyclagepark betreft het de tarieven:
- Voor de inzameling op afroep: volume grofvuil (per 0.5m³) en de stukprijzen.
Artikel 5
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 6
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 7
§ 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.
Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken, tegen een waarborg van 50 euro.
Artikel 8
Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 9
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.
Artikel 10
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 11
Het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark d.d. 23 oktober 2023 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit reglement.
Artikel 12
Dit reglement treedt in werking vanaf de opening van het Recyclagepark Kortenaken in het voorjaar van 2024 en de intrede van Geetbets in het masterplan recyclageparken van EcoWerf.
Artikel 13
Gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad
1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
2. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Ingevolge de aankoop van de parochiezaal in Rummen dient de retributie te worden aangepast voor gebruik door derden.
Voor de parochiezaal worden de tarieven die voor de huidige gebruikers golden overgenomen.
Volgende tarieven dienen toegevoegd te worden:
Parochiezaal Rummen
Huidige vaste gebruikers die overgenomen worden:
Brass-Band € 1.500,00 forfaitair per jaar.
De huidige vaste gebruikers: € 6,00/uur.
De nieuwe tarieven toe te passen voor de reservaties vanaf 01 januari 2024.
Artikel 1.
Volgende tarieven vast te stellen:
Buurthuis
Activiteiten (GEEN FUIVEN)
Gebruiker |
Tarief/dag |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
€ 150,00 |
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets |
€ 175,00 |
Anderen |
€ 250,00 |
Palace
Wordt enkel verhuurd voor de ganse dag niet per dagdeel.
Activiteiten - fuiven
Gebruiker |
Tarief/dag |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
€ 200,00 |
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets |
€ 250,00 |
Anderen |
€ 350,00 |
Indien men toch dranken en dergelijke aanbiedt en verbruikt die niet besteld én afgerekend zijn bij de aangeduide drankenhandelaar zal een boete van €150,00 aangerekend worden.
Sporthal
Gebruik sporthal voor niet sportactiviteiten max 10 keer per jaar inclusief gemeentelijke activiteiten, dit om de hinder voor de regelmatige gebruikers te beperken.
Activiteiten waarvoor de matten (bescherming vloer) moeten gelegd worden.
Gebruiker |
Tarief/dag |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
€ 650,00 |
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets |
€ 700,00 |
Anderen |
€ 1.000,00 |
Sport per deel en per uur
Gebruiker |
Deel van de sporthal |
Tarief/uur |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
1/3 |
€ 5,00 |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
1/2 |
€ 7,50 |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
3/3 |
€ 10,00 |
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets
|
1/3 |
€ 10,00
|
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets
|
1/2 |
€12,50 |
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets
|
3/3
|
€ 15,00 |
Anderen |
1/3 |
€ 15,00 |
Anderen |
1/2 |
€ 17,50 |
Anderen |
3/3 |
€ 20,00 |
Sport volledige dag en volledige hal.
Gebruiker |
Tarief/dag |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
€ 100,00 |
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets |
€ 175,00 |
Anderen |
€ 250,00 |
Vergaderlocatie De Poel:
Wordt NIET verhuurd aan gebruikers van buiten de gemeente.
Vergaderingen
Gebruiker |
Tarief per begonnen reeks van 3u |
Voor erkende verenigingen uit Geetbets |
€ 10,00 |
Niet erkende verenigingen en privé-personen uit Geetbets |
€ 15,00 |
Parochiezaal Rummen
Huidige vaste gebruikers die overgenomen worden:
Brass-Band € 1.500,00 forfaitair per jaar.
De huidige vaste gebruikers: € 6,00/uur.
Artikel 2.
De annuleringsregeling als volgt vast te stellen:
Annulering vanaf |
% van de voorziene huurprijs
|
Tot 1 maand vooraf |
0 |
Tussen 29 en 14 dagen vooraf |
25 |
Tussen 13 en 7 dagen vooraf |
50 |
Tussen 6 en 2 dagen vooraf |
75 |
Dag voordien |
90 |
De dag zelf of zonder verwittiging |
100 |
Er worden geen annuleringskosten aangerekend in geval van overmacht of als er een andere gebruiker is.
Artikel 3.
De nieuwe tarieven toe te passen voor de reservaties vanaf 01 januari 2024.
Voor de reeds gemaakte reservaties wordt het tarief aangerekend dat van toepassing was op het ogenblik van de reservatie.
Artikel 4.
Voor de betaling van de verschuldigde retributie wordt aan de uitlener een overschrijvingsformulier met gestructureerde mededeling bezorgd.
Artikel 5.
Bij niet-betaling is de gemeenteraadsbeslissing: “Retributie m.b.t. debiteurenbeheer” van 27 december 2021 van toepassing.
Artikel 6.
Het in bruikleen gegeven goed mag enkel gebruikt worden voor de overeengekomen activiteiten. Onderverhuring is niet toegestaan. Indien vastgesteld wordt dat de gebruiker de infrastructuur reserveert om derden zo van een goedkoper tarief te laten genieten, zal de gebruiker gesanctioneerd worden. De boete bestaat in het betalen van het verschuldigde huurtarief vermeerderd met het voorziene huurtarief voor ‘derden’.
Artikel 7.
Volgende gemeenteraadsbeslissing wordt met ingang van 01 januari 2024 opgeheven:
Artikel 8.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket worden verstuurd aan de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en OCMW Geetbets door de gouverneur.
De jaarrekening 2022 werd door de Gouverneur goedgekeurd met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar: |
€- 1.677.919,00 |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: |
€ 1.858.426,00 |
Beschikbaar budgettair resultaat: |
€ 951.760,00 |
Balanstotaal: |
€ 33.173.672,00 |
overschot van het boekjaar: |
€ 638.903,00 |
De goedkeuring van de jaarrekening door de gouverneur dient ter kennis gebracht te worden aan de gemeenteraad.
Kennis te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en OCMW Geetbets door de Gouverneur van de Provincie Vlaams-Brabant.
De gemeenteraad
Minstens één keer per jaar moet het meerjarenplan aangepast worden om de kredieten van het volgende boekjaar vast te stellen.
Hierbij wijzigt de gemeenteraad de kredieten van boekjaar 2023 en stelt tegelijkertijd de kredieten voor het boekjaar 2024 vast.
De meerjarenplanaanpassing BP2020_2026-5 dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad stelt eerst zijn deel van het aangepaste meerjarenplan vast.
Ten slotte keurt de gemeenteraad het gedeelte goed dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld.
Er bestaan geen afzonderlijke beleidsrapporten meer voor de gemeente en het OCMW. De beleidsrapporten vormen nu één geïntegreerd geheel. Gemeente en OCMW delen dus hun beleidsdoelstellingen, al hebben ze hiervoor nog wel afzonderlijke kredieten. Het financiële evenwicht wordt enkel op het niveau van beide rechtspersonen samen beoordeeld. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun deel van het beleidsrapport vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeuren, waardoor het geïntegreerde beleidsrapport definitief is. De goedkeuring door de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De meerjarenplanaanpassing BP2020_2026-5 dient te worden goedgekeurd. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, een toelichting en de documentatiebundel bij het meerjarenplan als bijlagen toegevoegd aan dit punt.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt zijn deel van het meerjarenplan goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde gedeelte van het meerjarenplan goed.
Artikel 3.
De meerjarenplanaanpassing BP2020_2026-5 wordt in haar geheel goed gekeurd
De gemeenteraad wijzigt de kredieten van het boekjaar 2023 en stelt tegelijkertijd de kredieten voor boekjaar 2024 vast.
De gemeenteraad
Voor de site Grazen - Buurthuis dient er een architect aangesteld te worden voor het vernieuwen van de dak- en gevelconstructie. De lastvoorwaarden en gunningswijze hiervoor dienen goedgekeurd te worden.
In het kader van de opdracht “Site Grazen: vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect” werd een bestek met nr. 2023-067 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 28.925,62 excl. btw of € 35.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/04-003-003/0709-31/2210500/GEMEENTE/CBS/IP-709.
Het bestek met nr. 2023-067 en de raming voor de opdracht “Site Grazen: vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 28.925,62 excl. btw of € 35.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/04-003-003/0709-31/2210500/GEMEENTE/CBS/IP-709.
De gemeenteraad
De IOED Zuid Hageland wil de trekkersrol op zich nemen voor het project Warandebos te Rummen, om alzo het toeristisch recreatief potentieel van de site ten volle uit te werken en te benutten en hiervoor een geïntegreerd natuurbeheersplan inclusief erfgoedsaspect op te maken.
Het geïntegreerd beheersplan "Burchtsite van Rummen en Warandebos" is ingediend bij het Agentschap Natuur & Bos door het IOED voor de gemeente Geetbets en is op 19 juni 2023 volledig en ontvankelijk verklaard. De publieke consultatieronde liep van 15 augustus 2023 tot 15 september 2023. Het volledige verslag van deze consultatie- en adviesronde over het beheerplan vindt u terug in de bijlages. Dit verslag dient goedgekeurd te worden, zodat dit samen met het definitieve ontwerp van het beheersplan uiterlijk op 22 december 2023 ingediend kan worden bij het Agentschap Natuur en Bos.
De IOED Zuid Hageland wil de trekkersrol op zich nemen voor het project Warandebos te Rummen, om alzo het toeristisch recreatief potentieel van de site ten volle uit te werken en te benutten en hiervoor een geïntegreerd natuurbeheersplan inclusief erfgoedsaspect op te maken.
Het geïntegreerd beheersplan "Burchtsite van Rummen en Warandebos" is ingediend bij het Agentschap Natuur & Bos door het IOED voor de gemeente Geetbets en is op 19 juni 2023 volledig en ontvankelijk verklaard. De publieke consultatieronde liep van 15 augustus 2023 tot 15 september 2023. Het volledige verslag van deze consultatie- en adviesronde over het beheerplan vindt u terug in de bijlagen. Dit verslag dient goedgekeurd te worden, zodat dit samen met het definitieve ontwerp van het beheersplan uiterlijk op 22 december 2023 ingediend kan worden bij het Agentschap Natuur en Bos.
Uit het verslag blijkt dat er geen aanpassingen nodig zijn aan het geïntegreerd beheersplan “Burchtsite van Rummen en Warandebos”.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het verslag van de consultatie- en adviesronde betreffende het geïntegreerd beheersplan "Burchtsite van Rummen en Warandebos" goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad geeft de goedkeuring om het ontwerpbeheersplan van de "Burchtsite van Rummen en Warandebos" ongewijzigd in te dienen als definitief ontwerp bij het Agentschap Natuur en Bos.
De gemeenteraad
Bij het overschakelen van een volume-recyclagepark naar een DifTar-recyclagepark dient deze activiteit te worden opgenomen in de lijst van beheersoverdrachten van Ecowerf.
Bij het overschakelen van een volume-recyclagepark naar een DifTar-recyclagepark dient deze activiteit te worden opgenomen in de lijst van beheersoverdrachten van Ecowerf.
De intrede van Geetbets in het masterplan recyclageparken van EcoWerf geldt vanaf de opening van het DifTar-recyclagepark in Kortenaken in het voorjaar van 2024. DifTar staat voor ‘geDifferentieerde Tarieven’. De afvalophaling aan huis in Geetbets werkt al volgens dit principe. Op de recyclageparken worden alle betalende afvalsoorten apart gewogen en afgerekend. Zo werken we aan de vermindering van de afvalberg en aan een eerlijke verdeling van de verwerkingskosten. De uitbating van het DifTar-recyclagepark zal geautomatiseerd zijn waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd, hetzij via de elektronische identiteitskaart, hetzij via een toegangskaart.
De sluiting van het volume-recyclagepark in Geetbets kadert in het masterplan ‘Recyclageparken’ van EcoWerf. Met dat plan wil EcoWerf ervoor zorgen dat 95% van alle inwoners minder dan 15 minuten moet rijden naar een recyclagepark. De dichtstbijzijnde zijn de parken van Kortenaken en Zoutleeuw. Inwoners van Geetbets kunnen na de sluiting van het recyclagepark ook terecht in het recyclagepark van Nieuwerkerken. Dit recyclagepark wordt uitgebaat door de intercommunale Limburg.net. Dit park is ook een park op basis van gewicht. Inwoners van Geetbets zullen ernaartoe kunnen gaan onder dezelfde voorwaarden en tarieven als op een recyclagepark van EcoWerf. In het vroege voorjaar van 2024 wordt er uitgebreide informatie over de veranderingen en de exacte sluitingsdatum gecommuniceerd aan de inwoners.
De aanstiplijst van EcoWerf bevat volgende beheersoverdrachten met recente aanpassingen:
Nr |
Naam |
Pakket |
Huidige beheersoverdrachten (X) |
1. |
Preventie en communicatie |
|
|
1.1 |
Preventie en communicatie |
basis |
X |
2. |
Huis-aan-huis |
|
|
2.1 |
Huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.1.1 |
Inzameling restafval |
basis |
X |
2.1.2 |
Inzameling gft |
basis |
X |
2.1.3 |
Inzameling papka |
basis |
X |
2.1.4 |
Inzameling pmd |
basis |
X |
2.1.5 |
Inzameling grofvuil |
basis |
X |
2.1.6 |
Inzameling oude metalen |
optioneel |
X |
2.1.7 |
Inzameling snoeihout |
optioneel |
X |
2.2 |
Verwerking afval huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.3 |
DifTar huis-aan-huis |
optioneel |
X |
2.4 |
Papka in containers |
optioneel |
X (GR 27 juni 2022) |
3. |
Glas |
|
|
3.1 |
inzameling en verwerking glas |
basis |
X |
4. |
Recyclagepark |
|
|
4.1 |
Uitbating recyclagepark |
basis |
X |
4.2 |
Verwerking en transporten recyclagepark |
basis |
X |
4.3 |
DifTar recyclagepark |
optioneel |
X (goed te keuren) |
5. |
Herbruikbare goederen |
|
|
5.1 |
Dienstverlening kringwinkel |
optioneel |
X (GR 27 december 2021) |
5.2 |
Inzameling textiel |
optioneel |
|
6. |
Gemeentelijk afval |
|
|
6.1 |
Verwerking bermmaaisel |
optioneel |
X |
6.2 |
Verwerking kolkenslib |
optioneel |
|
6.3 |
Verwerking veegslib |
optioneel |
|
99 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
|
|
99.1 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
tijdelijk |
|
99.2 |
Verwerking en transporten afkomstig uit 99.1 |
tijdelijk |
|
Artikel 1
De gemeenteraad beslist de beheersoverdracht aan EcoWerf uit te breiden met:
Activiteit 4.3: DifTar-recyclagepark.
Nr |
Naam |
Pakket |
Huidige beheersoverdrachten (X) |
1. |
Preventie en communicatie |
|
|
1.1 |
Preventie en communicatie |
basis |
X |
2. |
Huis-aan-huis |
|
|
2.1 |
Huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.1.1 |
Inzameling restafval |
basis |
X |
2.1.2 |
Inzameling gft |
basis |
X |
2.1.3 |
Inzameling papka |
basis |
X |
2.1.4 |
Inzameling pmd |
basis |
X |
2.1.5 |
Inzameling grofvuil |
basis |
X |
2.1.6 |
Inzameling oude metalen |
optioneel |
X |
2.1.7 |
Inzameling snoeihout |
optioneel |
X |
2.2 |
Verwerking afval huis-aan-huisinzameling |
basis |
X |
2.3 |
DifTar huis-aan-huis |
optioneel |
X |
2.4 |
Papka in containers |
optioneel |
X |
3. |
Glas |
|
|
3.1 |
inzameling en verwerking glas |
basis |
X |
4. |
Recyclagepark |
|
|
4.1 |
Uitbating recyclagepark |
basis |
X |
4.2 |
Verwerking en transporten recyclagepark |
basis |
X |
4.3 |
DifTar recyclagepark |
optioneel |
X |
5. |
Herbruikbare goederen |
|
|
5.1 |
Dienstverlening kringwinkel |
optioneel |
X |
5.2 |
Inzameling textiel |
optioneel |
|
6. |
Gemeentelijk afval |
|
|
6.1 |
Verwerking bermmaaisel |
optioneel |
X |
6.2 |
Verwerking kolkenslib |
optioneel |
|
6.3 |
Verwerking veegslib |
optioneel |
|
99 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
|
|
99.1 |
Tijdelijk gebruik EcoWerf recyclagepark |
tijdelijk |
|
99.2 |
Verwerking en transporten afkomstig uit 99.1 |
tijdelijk |
|
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om deze beheersoverdracht te laten ingaan vanaf de opening van het DifTar-recyclagepark in Kortenaken in het voorjaar van 2024.
Artikel 3
EcoWerf wordt van deze beslissing in kennis gesteld.
De gemeenteraad
Een TAAS geeft de gemeente Geetbets de mogelijkheid de verkeersveiligheid te verhogen via trajectcontroles zonder zelf een financieel risico te lopen.
Snelheidsovertredingen in het verkeer een vormen groot veiligheidsprobleem en de politie is niet altijd bij machte om op een structurele manier snelheidscontroles te organiseren, alsook de Parketten niet bij machte zijn om de grote instroom aan overtredingen te verwerken.
De inbreuken moeten aan vijf cumulatieve voorwaarden voldoen opdat ze afgehandeld kunnen worden via GAS, met name:
• De overtreding vindt plaats op wegen waar 30 km/u of 50 km/u de maximaal toegelaten snelheid is (ongeacht wie wegbeheerder is).
• De overtreding mag maximaal 20 km/u te veel bedragen (bovenop de technische correctie van 6 km).
• Het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen (bemand, onbemand, mobiel of vast), die volledig gefinancierd worden door de lokale overheid.
• De overtreding wordt begaan door een meerderjarig natuurlijk persoon of door een rechtspersoon.
• Er wordt op hetzelfde moment geen andere overtreding vastgesteld.
De snelheidsovertredingen door automatische toestellen die volledig gefinancierd zijn door de lokale overheid moeten worden vastgesteld en deze overtredingen moeten worden vastgesteld door bevoegde personen vermeld in artikel 3 van het Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De gemeente Geetbets kiest ervoor om deze beperkte snelheidsovertredingen in de toekomst af te handelen via GAS 5 en hiertoe in de loop van 2024 een GAS 5 – reglement ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal voorleggen.
De gemeente Geetbets wenst een concessieovereenkomst af te sluiten met TM TaaS die haar toelaat de verkeersveiligheid aanzienlijk te verhogen zonder dat hier een hoge investeringskost tegenover staat.
De finale concessieovereenkomst voldoet aan de voorwaarden zoals vooropgesteld door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De concessieovereenkomst wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
De firma TM TaaS (Trajectcontrole as a service) is een consortium bestaande uit de firma’s Trafiroad (hardware), Macq Mobility (software) en Intouch (software) dat een gehomologeerd systeem met geïntegreerde GAS verwerkingssoftware van A tot Z heeft ontwikkeld om deze snelheidsovertredingen te controleren via automatische vaststellingen.
TM TaaS draagt het exploitatierisico en is verantwoordelijk voor de realisatie, exploitatie, onderhoud en financiering van het systeem van trajectcontroles en in ruil hiervoor recht heeft op een concessievergoeding van € 24,00 excl. BTW of € 29,04 incl. BTW per verwerking van een vaststelling, waarbij de factuur binnen de 45 dagen betaalbaar is.
De gemeente staat in voor het aanleveren van een energiecontract voor de camera’s en de politiezone Hageland staat in voor het tijdig verwerken van kandidaat overtredingen door een daartoe bevoegde vaststeller, die wettelijk een operationeel lid van de politie dient te zijn.
De verdere procedure dient te worden afgehandeld door de sanctionerend ambtenaar van de gemeente.
De autonomie van de gemeente als wegbeheerder blijft op elk moment gevrijwaard.
Omdat TM TaaS het exploitatierisico draagt, is de wetgeving overheidsopdrachten niet van toepassing.
De voorgestelde overeenkomst betreft een concessie van diensten, overeenkomstig artikel 2, 7° van de concessiewet van 17 juni 2016, waarvan het drempelbedrag € 5.382.000 bedraagt zoals vastgelegd in artikel 3 § 1, tweede lid van de concessiewet van 17 juni 2016, zodat de concessiewet niet van toepassing is, waaronder de strikte transparantie – en bekendmakingsverplichting, maar desniettemin onderworpen blijft aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
De concessiewetgeving hoewel strikt gezien niet van toepassing, voorziet in artikel 43 in verschillende wettelijke uitzonderingsgronden op de bekendmakingsverplichting, waaronder in geval van een technisch monopolie waarover TM Taas in deze sector beschikt.
Artikel 1.
Goedkeuring van de concessieovereenkomst met TM TaaS (Macq – Trafiroad), met administratieve zetel te 1140 Brussel, Luchtschipstraat 2 en met ondernemingsnummer BE762.621.324, in de vorm van een concessieovereenkomst van diensten met oog op het implementeren van automatische trajectcontroles op het gehele grondgebied van de gemeente bij toepassing van GAS 5 en zoals gevoegd bij dit besluit.
Artikel 2.
Volgende trajecten worden bepaald:
Nr |
Naam/identificatie traject |
Straat + huisnummer |
Straat + huisnummer |
Snelheidsregime (30 of 50) |
Geschatte lengte traject |
1 |
Glabbeekstraat (1-2) |
Glabbeekstraat 2 |
Glabbeekstraat 263 |
50 |
3050 |
2 |
Verdaelstraat (1-2) |
Verdaelstraat 132 |
Verdaelstraat 11 |
50 |
1996 |
3 |
Borgloonstraat |
Borgloonstraat 14 |
Borgloonstraat 94 |
50 |
785 |
4 |
Kraaistraat |
Kraaistraat 2 |
Kraaistraat 70 |
50 |
934 |
5 |
Biesemstraat |
Biesemstraat 2 |
Biesemstraat 90 |
50 & 70 |
1740 |
6 |
Vijverstraat/Broekstraat |
Vijverstraat 2 |
Broekstraat 21 |
50 |
935 |
De gemeenteraad delegeert in uitvoering van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur, de bevoegdheid tot het bijkomend selecteren van de trajecten binnen het grondgebied van de gemeente Geetbets aan het College van Burgemeester en Schepenen.
De selectie van deze bijkomende trajecten kan enkel gebeuren door het College van Burgemeester en Schepenen zolang de waarde van de concessie lager blijft dan het grensbedrag zoals opgenomen in artikel 3 §1, tweede lid van de concessiewet van 17 juni 2016.
De gemeenteraad
Voor de postverwerking dient de wet op de overheidsopdrachten toegepast te worden.
De opdracht werd via een raamovereenkomst van de VVSG gegund aan BPost vanaf 01 januari 2020.
Deze opdracht loopt af per 31 december 2023.
De gemeenten Geetbets, Kortenaken, Linter en Zoutleeuw werken alle samen met BPost.
Het contract met BPost loopt af per 31 december 2023.
Kortenaken, Linter en Zoutleeuw zijn ook toegetreden tot CREAT, waardoor beroep kan gedaan worden op de raamovereenkomst postverwerking.
EasyPost is laureaat van de raamovereenkomst en Kortenaken, Linter en Zoutleeuw maken er gebruik van en doen vanaf 1 januari 2024 beroep op EasyPost.
Geetbets is ook toegetreden tot CREAT en kan bijgevolg ook een beroep doen.
De uitgaven zijn als volgt:
2020: € 22.378,83
2021: € 31.126,25
2022: € 24.738,70
2023 (t.e.m. 4/12/2023)
Bijgevolg is het een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 1.
De opdracht 'Fysiek aangeleverde uitgaande post' via de aankoopcentrale CREAT/TMVS wordt goedgekeurd en m.i.v. 01 januari 2024 afgesloten met de firma Postalia Belgium NV – Drève Gustave Fache 1, 7700 Moeskroen, onder de merknaam EasyPost.
Artikel 2.
De uitvoering zal gebeuren overeenkomstig de voorwaarden gesteld door aankoopcentrale CREAT/TMVS.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur. Aankoopcentrale CREAT/TMVS zal in kennis gesteld worden van de afname van betreffende samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad
Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding van 22 december 2023.
De algemene vergadering van Gemeentelijke Holding wordt gehouden op 22 december 2023 met volgende punten op de agenda
1. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
2. Volmacht voor de coördinatie van de statuten
3. Volmacht aan de vereffenaars tot uitvoering van de genomen beslissingen
4. Volmacht voor de formaliteiten
In vergadering van 24 juni 2019 werd Kris Swinnen aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Artikel 1.
Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van de gemeentelijke holding van 22 december 2023.
Artikel 2.
De heer Kris Swinnen, Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com zal de gemeente vertegenwoordigen in de algemene vergadering.
De gemeenteraad
De Vlaamse Regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over:
Zij wil hierbij zowel rekening houden met de doelstellingen van de regiovorming als met de doelstellingen inzake een efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Wat betreft de regiovorming is het uitgangspunt dat de afvalintercommunales hun werkingsgebieden ten laatste in 2037 afstemmen op de referentieregio’s.
Het Regiodecreet voorziet echter ook in de mogelijkheid om een gemotiveerde aanvraag tot afwijking van de principes van regioconform samenwerken in te dienen. Als de Vlaamse Regering aan een individuele afvalintercommunale een dergelijke afwijking toekent, kan deze intercommunale over de grenzen van de referentieregio’s heen blijven samenwerken.
In een eerste fase wordt gevraagd om via de afvalintercommunales de intenties zowel van de individuele gemeenten als de raad van bestuur/ algemene vergadering van de afvalintercommunales tegen 31 januari 2024 kenbaar te maken aan OVAM en ABB.
EcoWerf bevindt zich in de referentieregio Oost-Brabant. Deze referentieregio omvat naast onze 28 vennoten ook de gemeenten Diest (huidige afvalintercommunale Limburg.net), Hoeilaart, Overijse en Tervuren (huidige afvalintercommunale Interrand).
Gezien al onze huidige gemeentelijke vennoten in overeenstemming zijn met de regiovorming, is het niet nodig om een afwijking aan te vragen.
De heer Tony Jacobs, raadslid en de plaatsvervangende vertegenwoordiger, Jo Roggen werden reeds in vergadering van 27 november 2023 gemandateerd om de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023 goed te keuren, waaronder het agendapunt "6. Bevraging OVAM i.s.m. ABB en Interafval intentie regiovorming."
Ecowerf vraagt echter nog een expliciete gemeenteraadsbeslissing dat de gemeente geen afwijkingsaanvraag zal indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming.
Artikel 1.
Expliciet te bevestigen dat de gemeente geen afwijkingsaanvraag zal indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming.
Artikel 2.
Deze beslissing wordt aan EcoWerf bezorgd.
De gemeenteraad
Mondea werd reeds aangesteld door het college in vergadering van 24 januari 2023 om de taken van manager van de dienst omgeving uit te voeren, dit o.a. door het niet ingevuld raken van 2 A-functies in de Cluster ruimte.
De functies zijn nog steeds niet ingevuld en aantal opdrachten in het domein omgeving dienen uitgevoerd te worden waardoor er nood is aan ondersteuning en begeleiding in de visievorming, planning en ontwerpen van de ruimte in Geetbets.
Daarom wordt na consultatie via Poolstok voorgesteld om verder te werken met Mondea.
De gemeente is aangesloten bij Poolstok waardoor een beroep kan gedaan worden op de raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake organisatieontwikkeling PLSTK-2020/6-OO.
Via Poolstok werd er een offerte gevraagd aan Mondea, Probis group en Arch partners.
Een concrete oplijsting van de uit te voeren taken.
- Uitwerken strategie en inrichtingsconcepten voor de projectgebieden uit G’Bets 2.0
- Uitwerken patrimoniumstrategie voor alle eigendommen van de gemeente en het OCMW
- Aanvullend instrumentarium op het PRUP Getedorpen, rekening houdend met voorgaande trajecten zoals leefbare dorpen en het project OnverGETElijk
- Afbakeningsmethodologie en de vertaling op perceelsniveau.
-Welke dichtheden en hoe belonen voor maatschappelijke kwaliteit?
-Wijze van vergroenen, op perceel als in straatbeeld.
-Sociaal verhuurobjectief anders benaderen en hoe inzetten op betaalbare woningen?
- Welke parkeernormen te hanteren, welke afmetingen? Hoe het STOP principe uitrollen op landelijke dorpsschaal?
-Wat wordt er verstaan onder woonkwaliteit, hoe afdwingen?
-Hoe omgaan met de waardevolle panden? Hoe belonen voor behoudt?
- Onderzoek naar mogelijkheden voor energiegemeenschappen, kan de gemeente hierin een rol spelen?
-Hoe levenslang wonen mogelijk maken? Hoe woonzorg optimaliseren?
-Welke lasten kunnen er opgelegd worden?
-…
- Inrichtingsontwerp Ketelstraat-Kraaistraat
- Ontwerp Hoppinpunten
- Inrichtingsconcept voor trage wegen.
Enkel Mondea heeft een voorstel ingediend.
Waardoor de samenwerking met Mondea kan worden verder gezet met de huidige senior consultant: Danny VAES.
Hij is een senior consultant met volgende kostprijs: € 983,00 per dag excl. BTW of € 1.189,43 incl BTW.
Geschatte tijdsbesteding voor het grondig kunnen uitvoeren van alle opdrachten is 325 dagen tot 31/12/2026. Gemiddeld 3,25 dagen/week eerste helft van de periode tot 1 dag/week tweede helft van de periode.
De opdracht kan worden stop gezet met een opzegtermijn van 2 maanden.
In het meerjarenplan zijn de nodige budgetten hiervoor voorzien op 2023/04-001-001/0600-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-600.
Meer concreet € 142.000,00 in 2024, € 152.000,00 in 2025 en € 69.000,00 in 2026.
De financieel directeur leverde een gunstig visum af.
Artikel 1.
De samenwerking met Mondea voor de ondersteuning van de cluster Ruimte met een ruimtelijk programmamanager verder te zetten.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Poolstok.
De gemeenteraad
Door het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023 is er een nieuwe rechtspositieregeling nodig voor het personeel van gemeente en OCMW.
De opmaak van een gezamenlijke rechtspositieregeling voor gemeente en OCMW en de aanpassing ervan aan het Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2023 werd gezamenlijk aangepakt door de TGV-gemeenten en Hoegaarden en ondersteund door Jurplus.
De onderhandelingen met de syndicaten werden ook met de 5 gemeenten gezamenlijk gevoerd op 8 en 20 november 2023.
Enkele wijzigingen zijn:
De aanwervingsvoorwaarden worden door de aanstellende overheid bepaald bij de start van de aanwervingsprocedure en niet meer in detail uitgeschreven in de rechtspositieregeling.
De evaluatieverplichting wordt vervangen door een recht op opvolging. Dit houdt in dat elk personeelslid minstens 1 feedback-gesprek per jaar krijgt. Indien er problemen zijn wordt er een functioneringstraject en/of evaluatietraject opgestart. Daar waar er vroeger een gunstige evaluatie nodig was om te kunnen doorschalen, mag men nu niet in een evaluatietraject zitten.
De anciënniteiten worden vereenvoudigd.
Privé-anciënniteit en overheidsanciënniteit wordt nu volledig meegenomen indien deze relevant is, daar waar vroeger overheidsanciënniteit volledig werd meegenomen en privé-anciënniteit indien relevant met een maximum van 15j.
Het salaris van de statutairen werd vooruit betaald maar zal nu betaald worden op het einde van de maand. Hiervoor wordt een overgangsregeling ingevoerd. De betaling na termijn zal voor de eerste maal gebeuren in de maand juni voor het salaris van de maand juni, maand waarin ook het vakantiegeld wordt uitbetaald.
Er was een wachtsysteem bij de arbeiders, maar daar stond geen vergoeding tegenover. Er wordt nu een permanentietoelage ingevoerd van € 2,01 bruto per uur aan 100 % (indexering toe te passen).
De ecocheques worden verhoogd van € 100,00 naar € 200,00.
Het verlof werd vroeger berekend op 30 dagen en per 5 jaar anciënniteit in het bestuur werd er een dag toegevoegd met een maximum van 35 dagen . Nu wordt er steeds 35 dagen als verlofrecht toegekend.
Bij de dienstvrijstellingen worden de kermisdagen geschrapt en vervangen door een dienstvrijstelling op de eerste werkdag van het jaar. Op de maandagen van Bets- en Rummen-kermis zal dan verlof vastgelegd worden i.p.v. dienstvrijstelling.
De fietsvergoeding wordt bepaald op het maximum bedrag per kilometer dat op grond van de fiscale wetgeving en socialezekerheidswetgeving is vrijgesteld van belasting en sociale bijdragen.
Artikel 1.
De rechtspositieregeling zoals gevoegd bij deze beslissing goed te keuren.
Artikel 2.
De rechtspositieregeling treedt in werking op 1 januari 2024.
Voor art. 182 van de rechtspositieregeling "betaling van het salaris" voor de statutaire personeelsleden volgende overgangsmaatregel toe te passen:
Het salaris van de maanden januari t.e.m. mei 2024 wordt voor de statutaire personeelsleden nog vooruit betaald.
Het salaris van de maand juni 2024 wordt betaald in de week van 10 juni t.e.m. 14 juni 2024.
Vanaf het salaris van de maand juli 2024, wordt het salaris betaald conform art. 182 van de rechtspositieregeling.
Artikel 3.
Deze beslissing via het digitaal loket te bezorgen aan het administratief toezicht.
De gemeenteraad
De datum van de teambuilding wijzigt van 28 april 2023 naar 23 juni 2023 en 2 januari 2024 wordt een extra sluitingsdag.
De brug- en sluitingsdagen kunnen voor 2024 als volgt bepaald worden:
Omschrijving |
Datum |
Weekdag |
Type |
AC |
BIB |
Sporthal |
BKO IBO + SOV |
2024 |
Vaste dagen |
||||||
Nieuwjaarsdag |
01/01/2024 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaarsdag |
02/01/2024 |
dinsdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vergadering |
26/01/2024 |
vrijdag |
Personeels-vergadering |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
alleen voorschoolse |
Pasen |
31/03/2024 zondag / feestdag |
||||||
Paasmaandag |
01/04/2024 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Teambuilding |
Nog te bepalen |
? |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
alleen voorschoolse |
Feest v/d Arbeid |
01/05/2024 |
woensdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
O.L.H. Hemelvaart |
09/05/2024 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
10/05/2024 |
vrijdag |
brugdag |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
|
11/05/2024 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Pinksteren |
19/05/2024 zondag / feestdag |
||||||
Pinkstermaandag |
20/05/2024 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vlaamse feestdag |
11/07/2024 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
12/07/2024 |
vrijdag |
brugdag |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
Nationale feestdag |
21/07/2024 |
zondag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
O.L.V. Hemelvaart |
15/08/2024 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
16/08/2024 |
vrijdag |
brugdag |
gesloten |
gesloten |
’ s avonds open |
gesloten |
|
17/08/2024 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Geetbets kermis |
19/08/2024 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
open |
gesloten |
Rummen kermis |
26/08/2024 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerheiligen |
01/11/2024 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerzielen |
02/11/2024 |
zaterdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Wapenstilstand WOI |
11/11/2024 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Feest v/d Dynastie |
15/11/2024 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Kerstavond |
24/12/2024 |
dinsdag |
brugdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Kerstdag |
25/12/2024 |
woensdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Tweede kerstdag |
26/12/2024 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Oudejaarsavond |
31/12/2024 |
dinsdag |
brugdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2025 |
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwjaarsdag |
01/01/2025 |
woensdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaardag |
02/01/2025 |
donderdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Overzicht:
In 2024 zijn er 2 compensatiedagen (=’variabele’ feestdagen die op zaterdag of zondag vallen, behalve Paaszondag en Pinksterzondag) die aan het verlof toegevoegd worden.
Aantal compensatiedagen 2024 = 2 dagen:
Zondag |
21/07/2024 |
Nationale feestdag. |
Zaterdag |
02/11/2024 |
Allerzielen. |
Aantal compensatiedagen 2024, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is = 1 dag i.p.v. 2 dagen:
Zondag |
21/07/2024 |
Nationale feestdag. |
Aantal brug- en verlofdagen 2024 = 7 dagen:
Vrijdag |
10/05/2024 |
Onze Lieve Heer Hemelvaartsweekend. |
Vrijdag |
12/07/2024 |
Weekend Vlaamse feestdag. |
Vrijdag |
16/08/2024 |
Onze Lieve vrouw Hemelvaartsweekend. |
Maandag |
19/08/2024 |
Kermis Geetbets. |
Maandag |
26/08/2024 |
Kermis Rummen. |
Dinsdag |
24/12/2024 |
Kerstavond. |
Dinsdag |
31/12/2024 |
Oudejaarsavond. |
Extra brugdagen bibliotheek 2024 = 2 dagen, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is:
Zaterdag |
11/05/2024 |
Onze Lieve Heer Hemelvaartsweekend. |
|
Zaterdag |
17/08/2024 |
Onze Lieve Vrouw Hemelvaartsweekend. |
|
Speciale vastgelegde data 2024 = 2 dagen:
Vrijdag |
26/01/2024 : |
Personeelsvergadering met aansluitend personeelsfeest. |
xxx |
xx/xx/2024 : |
Teambuilding. |
Dienstvrijstellingen 2024 = 1 dag:
Dinsdag |
02/01/2024 |
2de Nieuwjaarsdag. |
Collectieve verlofdagen BKO 2024 = 5 dagen:
BKO collectieve sluiting van 15/07/2024 t.e.m. 26/07/2024 (3e en 4e week van juli).
BKO collectieve sluiting van 23/12/2024 t.e.m. 31/12/2024.
De datum van de teambuilding is nog niet bepaald, de sluitingsdag kan door het college vastgelegd worden.
De brug- en sluitingsdagen, zoals hierboven bepaald, goed te keuren.
De sluitingsdag voor de teambuilding door het college te laten vastleggen.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad