De OCMW-raad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 31 maart 2025 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en het zittingsverslag werden met de dagorde van de OCMW-raad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raad van 31 maart 2025 goed te keuren.
De OCMW-raad
De retributie dient door de OCMW-Raad vastgesteld te worden voor het dienstjaar 2025.
De kosten voor het verzenden van herinneringen en aangetekende zendingen aan diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde sommen betalen, kunnen gerecupereerd worden door middel van een retributie. Voor gemeente & OCMW dienen dezelfde tarieven gehanteerd te worden.
De kosten voor wat betreft aanmaningskosten kunnen als volgt worden vastgelegd:
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen. In het najaar wordt dit reglement best herbekeken voor de looptijd 2026-2031
Deze retributie kan dan goedgekeurd worden voor de periode 2026-2031, die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Artikel 1.
Voor het dienstjaar 2025 worden de kosten voor het verzenden van herinneringen en aangetekende zendingen verhaald op diegenen die laattijdig de door hen verschuldigde sommen (ook deze ontstaan voor 01 januari 2022) betalen.
Deze retributie is verschuldigd ongeacht deze wordt verzonden voor een fiscale vordering (belasting) of niet-fiscale vordering (retributie, factuur, huur, pacht,...)
Artikel 2.
De kosten worden vastgelegd als volgt:
voor verzending van een eerste herinnering: gratis
voor een tweede aangetekende betalingsherinnering: € 15,00
Artikel 3.
§1 Het invorderingsrecht wordt bepaald door het vast bureau.
§2 Alle klachten met betrekking tot de prestaties, die ingevorderd worden door het vast bureau, dienen uiterlijk binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de factuur of het betalingsverzoek schriftelijk of via duurzame drager te worden meegedeeld aan het vast bureau, Dienst Financiën, Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets. De betrokkene wordt na de beraadslaging van het vast bureau in kennis gesteld van de beslissing betreffende de gegrondheid van de klacht.
Artikel 4.
Bij gebrek aan betaling in der minne zullen volgende stappen binnen de hierna bepaalde termijnen worden ondernomen:
§ 1.Bij gebrek aan betaling binnen de 30 dagen na verzending van het invorderingsrecht zal een gewone kosteloze herinnering worden verzonden.
§ 2.Bij gebrek aan betaling binnen de 30 dagen na verzending van de eerste herinnering, zoals bepaald onder artikel 4 § 1, zal een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden verzonden.
§ 3. Bij gebrek aan betaling binnen de 8 dagen na het verzenden van het aangetekend schrijven met ontvangstbewijs, zoals bepaald onder artikel 4 § 2, zal het dossier aan een gerechtsdeurwaarder worden overgemaakt, teneinde het verschuldigd bedrag evenals de kosten, in te vorderen.
Artikel 5.
Betalingen worden in eerste instantie aangerekend op de verschuldigde aanmaningskosten.
Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
De OCMW-raad
De DPO (Data Protection Officer) heeft een toelichting gehouden omtrent het veiligheids-en privacybeleid voor de nieuwe mandatarissen.
De mandatarissen zullen hun tablets en laptops ontvangen. De adviezen van de DPO zijn vertaald in richtlijnen.
Kennisname van de richtlijnen omtrent het veiligheids-en privacybeleid.
De OCMW-raad
Aanvraag goedkeuring basisregistratieformulier 2024 van SAM, Steunpunt Mens en Samenleving.
In het basisregistratieformulier in bijlage zijn het aantal gezinnen en met aard van de hulp in detail geregistreerd.
Voor 2024 weren er in het totaal 50 gezinnen in begeleiding in de dienst schuldbemiddeling (budgetbeheer, regelen van afbetaling, aanvragen CSR, ed.)
Tendensen profiel cliënten:
Er kampen heel wat meer mensen met psychologische problemen.
Er is ook een toename van hulpvraag van mensen met een vreemde origine.
Tendensen schuldenproblematiek:
Er zijn gezinnen waar de partner niet mag gaan werken waardoor het moeilijker is om maandelijks rond te komen.
Psychologische problemen maken dat mensen geen prioriteit geven om hun administratie in orde te houden waardoor rechten vervallen en waardoor ze in betalingsmoeilijkheden geraken.
Steeds meer multieproblematiek, inwoners weten niet waar eerst aan te beginnen
Beleidssignalen:
Sensibilisering dat mensen sneller hun toevlucht moeten zoeken tot het OCMW
Een goede geestelijke gezondheid is belangrijk kijken hoe hierop kan ingezet worden op lokaal vlak?
Kennisname en goedkeuring van het basisregistratieformulier 2024 voor SAM, Steunpunt Mens en Samenleving.
De OCMW-raad
De Minister van Pensioenen en Maatschappelijke Integratie, belast met Personen met een handicap, Armoedebestrijding en Beliris ondersteunde de de OCMW’s bij het ten laste nemen van aanvullende financiële steun op basis van het REMI-systeem en moedigde hen aan om de gezinsinkomens af te toetsen met het, op basis van het REMI-systeem berekende, referentiebudget. Ons OCMW stapte mee in het project en ontving een toelage om de REMI licentie en om een aanvullende financiële steun toe te kennen.
In 2024 starten we met de Remi tool. De federale overheid (POD MI) startte in samenwerking met Thomas Moore hogeschool met het pilootproject REMI. De volgende budgetten werden vrijgemaakt om de REMI-tool licentie en de Aanvullende financiële steun te bekostigen.
De subsidieperiode liep van 1 mei 2023 tot en met 29 februari 2024 en van 1 maart 2024 tot 28 februari 2025.
JAAR |
Licentieprijs (incl BTW) |
Bedrag aanvullende financiële steun |
Totaal |
2024 |
€ 1.581,84 |
€ 6.667.77 |
€ 8.249,61 |
2023 |
€ 1.379,40 |
€ 5.514,99 |
€ 6.894,39 |
Ondertussen is het pilootproject stopgezet samen met de betoelaging voor Remi-tool en de aanvullende financiële steun.
Ondertussen kregen we vanuit Thomas Moore het verzoek om verder te gaan met Remi. Zij leveren zoals de voorgaande jaren de REMI-tool aan en zij voorzien in verdere ondersteuning, opleiding van Remi en dergelijke. Zij wensen zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht worden welk bestuur wenst verder te gaan met Remi.
Aangezien de prijs gebaseerd is op aantal ingetekende besturen kunnen ze op basis van deze gegevens beter simuleren wat de besturen in de toekomst dienen te betalen voor de licentie. In bijlage kan u de prijszetting van Hogeschool Thomas Moore terugvinden.
De federale overheid wil dat iedereen volwaardig kan deelnemen aan de samenleving. Daarom kregen de OCMW’s extra steun om mensen met financiële moeilijkheden beter te helpen. Hiervoor konden de besturen gebruikmaken van de REMI-tool, een digitaal hulpmiddel dat berekent hoeveel steun iemand nodig heeft om menswaardig te leven. Denk aan basisbehoeften zoals huisvesting, voeding en vervoer.
De overheid betaalde in 2023 en 2024 de licentie voor deze tool, inclusief opleidingen en technische ondersteuning, zodat OCMW-medewerkers ermee leren werken. Hierdoor kunnen ze hun cliënten nog gerichter en eerlijker helpen. Daarnaast voorziet de overheid extra financiële middelen, zodat OCMW’s daadwerkelijk aanvullende steun kunnen geven aan mensen die het nodig hebben. Hoeveel elk OCMW krijgt, hing af van de grootte van de gemeente en de vastgelegde verdeelsleutel.
Met deze ondersteuning kunnen maatschappelijk werkers betere beslissingen nemen op basis van objectieve gegevens in plaats van alleen op inschattingen. Dit zorgt ervoor dat mensen op een eerlijke en transparante manier geholpen worden.
OCMW’s die eerder al gebruikmaakten van de REMI-tool en zich opnieuw inschreven, kregen deze subsidie automatisch toegekend. Ze konden de tool dus gratis blijven gebruiken. De federale overheid benadrukte dat armoedebestrijding een prioriteit blijft en wil OCMW’s maximaal ondersteunen in hun opdracht. Ondertussen is de betoelaging volledig stopgezet.
De sociale dienst heeft de REMI-tool en de aanvullende financiële steun (AFS REMI) geëvalueerd en voorgesteld om hiermee niet verder te gaan.
De voornaamste reden is het wegvallen van de overheidsfinanciering: de licentiekosten en aanvullende steun worden niet langer betoelaagd, en het OCMW heeft geen eigen middelen om deze te dragen. Bovendien waren de middelen in het verleden al beperkt, waardoor niet alle rechthebbenden geholpen konden worden. De uiteindelijke kostprijs van de licentie is onzeker en waarschijnlijk sterk stijgend. Daarnaast verhoogt het gebruik van REMI de werkdruk aanzienlijk.
Praktische moeilijkheden maken een correcte invoer van kosten lastig, doordat bankafschriften vaak onvolledig zijn. De variatie in cliëntendossiers en de beperkte middelen leiden nog steeds tot een ongelijkheid tussen de inwoners en ondermijnen het objectieve karakter van de tool. Het was perfect mogelijk dat een inwoner met een maandelijks tekort van € 270,00 € 50,00 aanvullende financiële steun ontving. Terwijl een inwoner die slechts een tekort had van € 60,00 ook een aanvullende financiële steun. Daarnaast is de werking van REMI moeilijk uit te leggen aan cliënten, wat transparante communicatie bemoeilijkt.
Hoewel REMI referentiebudgetten hanteert, zijn de administratieve lasten en de beperkte impact van de financiële steun te groot. De maandelijkse steun van € 50,00 biedt onvoldoende verbetering. Daarom kiest het OCMW voor een individuele beoordeling op basis van inkomsten en uitgaven, wat volgend de sociale dienst een eerlijkere en duidelijkere toekenning van steun mogelijk maakt.
De REMI-tool heeft potentieel, maar zonder voldoende middelen en vereenvoudiging van de werklast is verdere implementatie niet haalbaar. Een heroverweging is mogelijk als de financiële en praktische voorwaarden verbeteren.
Het volgende goed te keuren:
Namens OCMW-Raad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad