Terug
Gepubliceerd op 02/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 25/11/2024 - 20:31

Belasting op de administratieve stukken - burgerzaken.

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid art. 40 § 3, art. 41, 2e lid, 14° en art. 286 t.e.m. 287.
  2. Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  3. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit dd. 15 februari 2019.
  4. Het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen, en latere wijzigingen.
Voorgaande

De gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 houdende “Belasting op de administratieve stukken - burgerzaken”.

Probleemstelling

De belastingen en retributies dienen door de gemeenteraad vastgesteld te worden voor het dienstjaar 2025.

Motivering

Voor haar algemene financiering heft de gemeente Geetbets een belasting op administratieve stukken - burgerzaken.

De financiële toestand van de gemeente Geetbets rechtvaardigt en vereist de invoering van alle rendabele belastingen.

Voor wat betreft de afgifte van bijlage 3TER wordt de gemeentelijke bijdrage t.b.v. € 5,00 geschrapt omdat deze mogelijks in strijd is met het Europees recht.

In de omzendbrief dd 01 oktober 2024 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken geeft de algemene directie Identiteit en Burgerzaken de geïndexeerde tarieven door voor de vergoedingen ten laste van de gemeente.

Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige  tarieven ten laste van de aanvrager niet te verhogen en de retributie met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, Herman Stiers
Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

Voor het dienstjaar 2025 de belasting op de afgifte van administratieve stukken als volgt goed te keuren:

Belasting op:

 

Belasting

in EURO

STUKKEN BURGERZAKEN

 

 

Normale procedure

 

 

Eid Belgen

 

5,80 €

Verblijfsdocument vreemdeling > 12 jaar (EU, EU+, F, F+, M, N kaart)

 

5,80 €

Verblijfsdocument vreemdeling < 12 jaar (EU, EU+, F, F+, M kaart)

 

4,90 €

Verblijfsdocument vreemdeling > 12 jaar  (A, B, H, K, L, J, I kaart)

 

5,80 €

Verblijfsdocument vreemdeling < 12 jaar (A, B, K, L kaart)

 

4,90 €

Eid voor Belgische kinderen < 12 jaar

 

4,90 €

Spoedprocedure (levering D+ 1 op de gemeente)

 

 

Eid Belgen, en verblijfsdocumenten vreemdelingen

 

20,70 €

Eid voor Belgische kinderen + vreemde kinderen (EU, EU+, F, F+, M kaart) < 12 jaar

 

17,80 €

Eid voor vreemde kinderen (A, B, K, L kaart)  < 12 jaar

 

17,80 €

Spoedprocedure (levering D+1 te Brussel)

 

 

Eid Belgen

 

20,70 €

Eid voor Belgische kinderen < 12 jaar

 

17,80 €

 

 

 

reispassen jonger dan 18 jaar

 

 

normale procedure

 

9,00

spoedprocedure

 

10,00

reispassen personen van 18 jaar en ouder

 

 

normale procedure

 

14,00

spoedprocedure

 

20,00

 

 

 

elektronisch voorlopig rijbewijs

 

 5,00

elektronisch rijbewijs

 

 5,00

internationale rijbewijzen

 

4,00

bewijs van leven

 

 2,00

bewijs van nationaliteit

 

 2,00

bewijs van woonst

 

 2,00

samenstelling gezin

 

 2,00

uittreksel bevolkingsregister

 

 2,00

uittreksel uit het strafregister voor jacht of sportschutterslicentie

 

 2,00

uittreksel uit akte van geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, erkenning kind, wettelijk samenwonen

 

 2,00

op de afgifte van een adres aan bevoegde instanties per adres

 

5,00

afgifte van trouwboekjes

 

 25,00

huwelijksplechtigheid

tijdens weekdagen (te betalen bij aangifte)

  25,00

 

tijdens weekdagen vanaf 17:00 uur (te betalen bij aangifte)

 50,00

 

tijdens weekend en op feestdagen (te betalen bij aangifte)

75,00

voornaamswijziging

 

100,00

voornaamswijziging transgenders

 

10,00

Voornaamswijziging vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken

 

0,00

afgifte van arbeidskaarten c

 

€ 5,00

aankomstverklaring niet EU burgers (verblijf in de gemeente van minder dan 3 maanden)

 

€ 5,00

immatriculatieattest (kandidaat-vluchtelingen)

 

€ 5,00

Artikel 2.

Zijn van de belasting vrijgesteld:

a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

c) de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties;

d) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;

e) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de N.M.B.S., de N.M.V.B., de openbare autobusdiensten;

f) alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;

g) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.

h) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeenten andere openbare instellingen en pro-deo advocaten.

i) het legaliseren van handtekeningen voor de georganiseerde reizen naar het buitenland voor minderjarige kinderen waarbij de toelating van de ouders of grootouders nodig is en de handtekeningen dienen gelegaliseerd te worden door de gemeente.

j) de stukken die via digitale weg worden aangevraagd, evenals de portkosten hierop.

Artikel 3.

De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het stuk zonder uitstel (contant of elektronisch) worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 4.

De belasting wordt, in geval de contante inning niet kan worden uitgevoerd, ingekohierd met alle kenmerken ervan.

Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 5.

De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 6.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.