De gemeenteraad
De belastingen en retributies dienen door de gemeenteraad vastgesteld te worden voor het dienstjaar 2025.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee.
De tarieven voor de administratieve stukken voor omgeving worden voor de duidelijkheid naar de burger toe en ook intern best in één reglement op genomen.
De gemeente wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers te verhalen op de aanvrager zoals momenteel ook reeds gebeurt. Momenteel bedraagt de kost voor het aanleveren van deze informatie € 150,00 per capakey waarbij volgende verdeling gehanteerd wordt: € 50,00 voor de stedenbouwkundige inlichtingen, € 50,00 voor het uittreksel uit het plannenregister en € 50,00 voor het uittreksel uit het vergunningenregister. Dit is nu gebundeld in een 'vastgoeddossier'.
Deze gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2024 wordt opgeheven en hierbij vervangen.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Artikel. 1.
De retributie op de afgifte van administratieve stukken - omgeving voor het dienstjaar 2025 als volgt goed te keuren:
De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap.
Zijn er meerdere bedragen uit de dossiertypes van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag.
Retributie op |
|
Retributie in EURO |
STUKKEN OMGEVING |
|
|
Dossiertypes (VCRO) |
||
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
|
150,00 |
Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest |
Per perceel |
50,00 |
Aanvraag voor een Planologisch attest |
|
1000,00 |
Dossiertypes (Omgevingsvergunning) |
||
Meldingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen |
|
25,00 |
Meldingsaanvraag voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
25,00 |
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
25,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een stedenbouwkundige handeling |
- Vereenvoudigde procedure |
50,00 |
- Gewone procedure |
100,00 |
|
- Per bijkomende wooneenheid |
50,00 |
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
- Vereenvoudigde procedure |
50,00 |
- Gewone procedure KLASSE 1 |
250,00 |
|
- Gewone procedure KLASSE 2 |
125,00 |
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis |
Per bouwkavel |
50,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis |
Per bouwkavel |
50,00 |
Aanvraag tot bijstellen van de opgelegde milieuvoorwaarden |
|
75,00 |
Aanvraag tot bijstellen van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
75,00 |
Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder vermeerdering van het aantal loten |
Per dossier |
50,00 |
Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met vermeerdering van het aantal loten |
Per bijkomende bouwkavel |
50,00 |
Aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning |
|
100,00 |
Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur |
|
50,00 |
Aanvraag tot omzetten van een vergunning op proef naar een definitieve vergunning |
|
100,00 |
Schorsing of opheffing van de omgevingsvergunning voor wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
50,00 |
Opheffing van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden |
Per lot |
20,00 |
Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (verzaking) |
Per lot |
20,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor (wijziging van) kleinhandelsactiviteiten: |
- Indienen van een voorafgaande verklaring voor beperkte uitbreidings- of verhuisprojecten voor een bestaande reeds socio-economisch vergunde handelsvestiging |
100,00 |
- Aanvraag voor handelsvestiging tussen 400 m² en 1000 m² |
250,00 |
|
Aanvraag voor een handelsvestiging meer dan 1000 m² |
500,00 |
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging |
Per perceel |
30,00 |
Aanvraag van een regularisatievergunning |
Volgens de tarieven van de dossiertypes hierboven omschreven |
Bedrag van dossiertype te verdubbelen |
Procedurestappen (indien van toepassing) |
||
Aanvraag diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) in het kader van de dienst omgeving |
Per stuk |
5,00 |
Aanvraag voor het houden van een projectvergadering |
|
125,00 |
Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier |
|
250,00 |
Het organiseren van een openbaar onderzoek: |
||
- Affiche voor aanplakking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
- Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
- Gewone zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per zending |
Werkelijke kostprijs |
- Aangetekende zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
- Organisatie van een informatievergadering |
|
150,00 |
Aanschrijven via beveiligde aanschrijving van aanpalende eigenaars, indien deze de aanvraag niet mee hebben ondertekend, voor werken aan scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene muren |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
De bekendmaking en betekening van de beslissing of aktename: |
||
- Affiche voor bekendmaking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
- Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
Aangetekende zending voor de kennisgeving van de beslissing of aktename |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
CRAB |
||
Toekennen postadres bedrijf (afgifte X-nummer) |
Per X-nummer |
50,00 |
Toekennen tijdelijk huisnummer (afgifte Y-nummer) |
Per Y-nummer |
50,00 |
HUISVESTING |
||
Afgifte conformiteitsattest |
|
gratis |
Dossiertypes (Natuurdecreet – Veldwetboek) |
||
Bebossing conform art. 35 veldwetboek |
Per perceel |
30,00 |
Artikel 2.
Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
c) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
d) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.
e) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeente en andere openbare instellingen.
Artikel 3.
De gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2024 houdende "retributiereglement op de administratieve stukken - omgeving." wordt met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid