De gemeenteraad
De gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2021 houdende “Retributiereglement inzameling asbest aan huis".
De belastingen en retributies dienen door de gemeenteraad vastgesteld te worden voor het aanslagjaar 2025.
De Vlaams minister van Omgeving keurde op 3 december 2020 de projectaanvraag van EcoWerf goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.
Sinds 08 augustus 2024 kan men maximum 8 asbestzakken jaarlijks aanvragen en laten ophalen. Voordien was dit beperkt tot 5 asbestzakken. Dit komt neer op ongeveer 240m² dak.
Het project is voorlopig verlengd tot december 2026.
Om dit geheel te kunnen regelen en een gedeelte van de kosten terug te vorderen is er een retributiereglement opgemaakt.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende belastingen en retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Artikel 1.
Het gemeentebestuur heft een retributie op de verkoop van asbestzakken voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.
Artikel 2.
§1. De retributie bedraagt voor een:
- bigbag (1 m³): € 30,00
- platenzak (1 m³): € 30,00
§2. Er kunnen jaarlijks maximum acht asbestzakken per adres aangekocht worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen aan huis inbegrepen.
Artikel 3.
Procedure:
Artikel 4.
EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.
Artikel 5.
Dit reglement is in werking getreden op 1 juni 2021 en loopt momenteel tot december 2026.