De gemeenteraad
De belastingen en retributies dienen door de gemeenteraad vastgesteld te worden voor het aanslagjaar 2025.
De nodige maatregelen moeten worden genomen om het sluikstorten te voorkomen. De kosten van ophaling en verwijdering van de gesluikstorte afvalstoffen moeten worden verhaald op de dader. Hiervoor kan de belasting geheven worden.
De forfaitaire administratiekost blijft behouden op € 35,00 per uur. Bij de inzet van personeelsleden, voertuigen en uitrusting wordt telkens een bedrag van € 30,00 per uur aangerekend.
Artikel 1.
Er wordt voor het aanslagjaar 2025 een gemeentebelasting gevestigd op het weghalen door het gemeentebestuur van sluikgestorte afvalstoffen bedoeld in artikel 4 van het Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 23 december 2011.
Onder sluikstorten dient te worden verstaan het achterlaten van de voormelde afvalstoffen
- op niet-reglementaire plaatsen en/of
- op niet-reglementaire tijdstippen en/of
- in niet-reglementaire recipiënten.
Artikel 2.
De belasting is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft; desgevallend is diegene die daartoe opdracht of toelating gaf en/of de eigenaar van de afvalstoffen hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 3.
De belasting bestaat uit volgende onderdelen en wordt als volgt bepaald:
1.Belasting op het opruimen van de achtergelaten huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen gelijkgesteld bedrijfsafval:
- administratiekosten: € 35,00/uur;
- loonkosten werklieden tijdens het opruimen van achtergelaten afvalstoffen: € 30,00/uur/man;
- inzetten van een voertuig zonder chauffeur tijdens het opruimen van de achtergelaten afvalstoffen: € 30,00/uur.
2.Belasting op het afvoeren, de overslag, het verwerken en storten en/of verbranden van de achtergelaten huishoudelijke afvalstoffen en het met huishoudelijke afvalstoffen gelijkgesteld bedrijfsafval:
- vervoerskosten naar de overslag-, stort- of verbrandingsinstallatie: € 1,25,00/km ;
- overslag-, verwerkings-, stort- of verbrandingskosten: € 140,00/ton afvalstoffen;
- loonkosten werklieden tijdens het afvoeren van de achtergelaten afvalstoffen: € 30,00/uur/man .
Artikel 4.
De belasting moet zonder uitstel worden betaald binnen de tien dagen na toezending van het bericht van de belastingschuld.
De belasting wordt, in geval de contante inning niet kan worden uitgevoerd, ingekohierd met alle kenmerken ervan.
Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 5.
De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen
Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.