Terug
Gepubliceerd op 02/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 25/11/2024 - 20:31

Retributie m.b.t. debiteurenbeheer - aanpassing

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 § 3, 41, 14e lid en 177 en latere wijzigingen.
  2. De omzendbrief KB/ABB/2019/2 – omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit.
Voorgaande
  1. De gemeenteraadsbeslissing dd. 20 december 2018 houdende “ Retributie m.b.t. debiteurenbeheer”.
  2. De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 december 2021 houdende ‘Retributie m.b.t. debiteurenbeheer – aanpassing”.
  3. De gemeenteraadsbeslissing dd. 26 juni 2024 houdende ‘Retributie m.b.t. debiteurenbeheer – aanpassing”.
Probleemstelling

Het retributiereglement betreffende het debiteurenbeheer vereist een aanpassing:

In artikel 4 § 2 moet verduidelijkt worden dat er voor de GAS-boetes ook een aangetekend schrijven verstuurd zal worden doch zonder ontvangstbewijs om de kosten zo laag mogelijk te houden vermits we deze niet kunnen terugvorderen van de debiteur.

Motivering

Voor een tweede aangetekende aanmaning met ontvangstbewijs wordt een kost aangerekend van € 15,00.

Bij de GAS-boetes is het ook aangewezen dat er een aangetekende aanmaning wordt verstuurd doch zonder ontvangstbewijs. De kosten van deze brief mogen niet doorgerekend worden aan de debiteur.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, Herman Stiers
Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

Er wordt vanaf 01 januari 2025 een retributie geheven voor de kosten verbonden aan de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen, ook deze ontstaan voor 01 december 2024.

Artikel 2.

De kosten voor aanmaningen worden vastgelegd als volgt:

  • eerste aanmaning: 

gratis

  • laatste aangetekende aanmaning : 

€ 15,00, met uitzondering van de GAS-boetes.

De kosten voor verdere uitvoering worden vastgelegd als volgt:

  • Fiscaal derdenbeslag: het beslag wordt aangetekend verzonden aan een derde, schuldenaar van de debiteur, en tevens aangezegd aan de debiteur zelf:

€ 50,00

  • Hypothecaire inschrijving bij fiscale vordering: indien de debiteur een onroerend goed bezit:

de effectief betaalde kost aan het kantoor Rechtszekerheid voor o.a. opzoekingen, worden doorgerekend, vermeerderd met € 50,00 administratiekosten per hypothecaire inschrijving

  • Procedure tot aanstelling van een curator over een onbeheerde nalatenschap wanneer de erfgenamen niet gekend zijn, maar wel een nalatenschap van waaruit een vordering kan voldaan worden:

€ 1.500,00 van zodra het namens de gemeente opgemaakte verzoekschrift tot aanstelling van een curator werd neergelegd, voor zover dat verzoekschrift uitmondt in de effectieve aanstelling van een curator.

Artikel 3.

§ 1. Het invorderingsrecht wordt bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen. 

§2. Alle klachten met betrekking tot de prestaties van niet-fiscale vorderingen, die ingevorderd worden door het College van Burgemeester en Schepenen, dienen uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van de factuur of het betalingsverzoek schriftelijk of via duurzame drager te worden meegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen, Dienst Financiën, Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets. De betrokkene wordt na de beraadslaging van het College van Burgemeester en Schepenen in kennis gesteld van de beslissing betreffende de gegrondheid van de klacht. Bezwaarschriften voor fiscale vorderingen dienen binnen de 3 maanden worden ingediend volgens de procedure die vermeld is op het aanslagbiljet of op de website van de gemeente.

Artikel 4.

Bij gebrek aan betaling in der minne zullen volgende stappen binnen de hierna bepaalde termijnen worden ondernomen:

§ 1. Na verzending van het invorderingsrecht en bij gebrek aan betaling, zal een kosteloze herinnering verzonden worden na dertig dagen bij een niet-fiscale vordering en na 60 dagen bij een fiscale vordering.

§ 2. Bij gebrek aan betaling binnen de dertig dagen na het verzenden van de eerste herinnering, zoals bepaald onder artikel 4 § 1, zal een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden verzonden. Voor de GAS-boetes wordt een aangetekende brief verstuurd zonder ontvangstbewijs.

§ 3. Bij gebrek aan betaling binnen de acht dagen na het verzenden van het aangetekend schrijven met ontvangstbewijs, zoals bepaald onder artikel 4 § 2, zal het dossier met alle mogelijke middelen worden geïnd (o.a. via deurwaarder, fiscaal derdenbeslag,…) , teneinde het verschuldigd bedrag evenals de kosten , in te vorderen.

Artikel 5.

Bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering.  

Artikel 6.

De gemeenteraadsbeslissing dd. 26 juni 2024 houdende ‘Retributie m.b.t. debiteurenbeheer – aanpassing” wordt vanaf 01 januari 2025 opgeheven.

Artikel 7.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.