Terug
Gepubliceerd op 27/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/12/2021 - 20:00

Wijziging aanvullend verkeersreglement

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Roland Strouven, schepenen
Katrien Weckx, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. De Gemeentewet, inzonderheid art. 119.
  2. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40.
  3. De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  4. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  5. Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  6. Het Koninklijk besluit van 21 juli 2016 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
  7. Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  8. Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
  9. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015 met betrekking tot de snelheidsbeperkingen opgenomen in het wegverkeersreglement.
  10. De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
Voorgaande
  1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 juli 2020 houdende “Proefopstelling: aanpassing voorrang Dorpsstraat – Glabbeekstraat”
Probleemstelling

Alle voorlopige verkeersopstellingen en kleine aanpassingen die via politieverordeningen werden vastgesteld moeten, om permanent in voege te kunnen treden, opgenomen worden in het aanvullend reglement op het wegverkeer. Ook bijkomende opmerkingen op bestaande situaties kunnen aangepast worden in het aanvullend reglement.

Zo is er de proefopstelling in het centrum van Geetbets en de vraag tot aanduiding van een doodlopende weg voor voertuigen op de Dennenbosstraat (die via een veldweg verder loopt tot in de Bergenstraat).

Motivering

Het betreft louter aanpassingen aan gemeentewegen bedoeld in artikel 6 van het decreet.

De huidige proefopstelling in het centrum toont aan dat de zone 30 voor lagere snelheden en dus ook een verhoging van de veiligheid zorgt. De wijziging van de voorrang bestendigd waarvoor de omleidingsweg en aanpassing aan het kruispunt aan het tankstation reeds gedaan zijn en laat ook toe om de dorpskern verder te ontwikkeling zoals in Geetbets 2.0 door de bevolking werd aangegeven. Op termijn is een aanpassing van de weg aangewezen (zoals destijds aan het tankstation ook is gebeurd). De proefopstelling met de camera's en verkeerslichten dient verder geëvalueerd te worden en wordt niet bestendigd.

De doodlopende weg is in praktijk na het verhard gedeelte enkel toegankelijk voor landbouwvoertuigen, ruiters, wandelaars en fietsers. Auto's zouden zich vastrijden.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Marcel Andries, Herman Stiers
Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs
Tegenstanders: Ingrid Claes, Marcel Andries
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 stemmen tegen

Artikel 1.

De opgesomde beslissingen en aanvragen op te nemen en te coördineren in het aanvullend gemeentelijk verkeersreglement.

Artikel 2.

In het aanvullend gemeentelijk verkeersreglement op de politie van het wegverkeer volgende wijzigingen aan te brengen:

  • Art. 12, 3. en 4.

3.

De Glabbeekstraat vanaf het kruispunt met de Dorpsstraat tot aan het kruispunt met de

Spoorwegstraat ter hoogte van Glabbeekstraat nr. 51. Ter hoogte van het kruispunt met de Dorpsstraat wordt deze weg ondergeschikt aan de verbinding Sint-Truiden – Geetbets

(Centrum). De verbinding Sint-Truiden – Geetbets bestaande uit Galgestraat, Bronckaertstraat -Verdaelstraat – Dorpsstraat – Glabbeekstraat.

Ter hoogte van het kruispunt met de Spoorwegstraat wordt deze weg ondergeschikt aan de verbinding Halen – Geetbets – Zoutleeuw (Budingen).

4.

De verbinding Sint-Truiden – Geetbets (Centrum) bestaande uit Galgestraat, Bronckaertstraat -Verdaelstraat – Dorpsstraat – Steenstraat tot aan het kruispunt met de Kasteellaan. In Geetbets (Centrum) ter hoogte van het kruispunt met de Kasteellaan wordt deze verbindingsweg ondergeschikt aan de verbinding Halen-Geetbets-Zoutleeuw

Verbinding Geetbets (centrum) bestaande uit de Steenstraat vanaf nr. 33 tot Dorpsstraat nr. 88

Ter hoogte van het kruispunt met de Glabbeekstraat wordt deze weg ondergeschikt aan de verbinding Sint-Truiden - Geetbets.

Ter hoogte van het kruispunt met de Kasteellaan  wordt deze weg ondergeschikt aan de verbinding Halen – Geetbets – Zoutleeuw (Budingen).

  • Art. 6

6. Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 30 km/uur schoolomgeving:

Deelgemeente Geetbets:

- Dorpsstraat 1 t/m Dorpsstraat 51 88

- Steenstraat 1 t/m Steenstraat 33.

  • Art. 7

Op volgende wegen is de toegang voor bestuurders van voertuigen, met uitzondering van het laden en lossen, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton verboden:

-Steenstraat vanaf het kruispunt met de Kasteellaan

-Oudestraat

-Dorpsstraat tot kruispunt met de Glabbeekstraat

-Grootveldweg vanaf de Dorpsstraat tot aan de Spoorwegstraat

-Singel

-Molenstraat

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door het verkeersborden C21 met onderbord “Uitgezonderd laden en lossen” en verkeersborden C31a en C31b met onderbord “+3,5t Uitgezonderd laden en lossen”

 

  • Hoofdstuk I. Verboden en beperkt verkeer.

Art. 2 decies (toe te voegen)

Tot volgende wegen wordt het doorgaand verkeer beperkt, uitgezonderd landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters:

-Zijstraat Dennenbosstraat aan nr. 30
- Zijstraat Bergenstraat aan nr. 4

Artikel 3.

Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement in werking te laten treden vanaf 01 januari 2022.

Artikel 4.

Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement bekend te maken conform art. 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.