De gemeenteraad
Ten gevolge van de integratie van gemeente & OCMW is het opportuun om de retributiereglementen m.b.t. debiteurenbeheer op elkaar af te stemmen. Bij het OCMW wordt er eerst een kosteloze herinnering verstuurd, gevolgd door een aanmaning met een bijkomende kost van € 5,00 en als laatste een aangetekend schrijven waarbij de kosten van de aangetekende zending worden doorgerekend aan de schuldenaar.
Bij de gemeente wordt bij een eerste herinnering € 5,00 aangerekend, gevolgd door een aangetekend schrijven waarbij de kosten van de aangetekende zending eveneens worden doorgerekend aan de betrokkene.
Voor wat betreft diftar wordt er bij Ecowerf momenteel een bedrag van € 6,50 aangerekend voor het versturen van een aangetekende herinnering. Om uniformiteit te bekomen tussen alle betrokken besturen, zal voorgesteld worden aan Ecowerf om het bedrag van de aangetekende herinnering gelijk te stellen met gemeente & OCMW.
Bijkomende forfaitaire invorderingskosten (verzendingskost en administratieve opvolgingskosten) van de betaling kunnen aan de schuldenaar aangerekend worden.
De aangerekende invorderingskosten voor betalingsherinneringen moeten redelijk blijven. Rekening houdend met materiële kosten (papier – verzending) en kosten van personeel, zijn bedragen tussen€ 5,00 en € 20,00 redelijk.
De kosten voor wat betreft aanmaningskosten kunnen als volgt worden vastgelegd:
Artikel 1.
Voor de dienstjaren 2022 tot en met 2024 worden de kosten voor het verzenden van herinneringen en aangetekende zendingen verhaald op diegenen die laattijdig de door hen verschuldigde sommen (ook deze ontstaan voor 01 januari 2022) betalen.
Deze retributie is verschuldigd ongeacht deze wordt verzonden voor een fiscale vordering (belasting) of niet-fiscale vordering (retributie, factuur,...)
Artikel 2.
De kosten worden vastgelegd als volgt:
voor verzending van een eerste herinnering: gratis
voor een tweede aangetekende betalingsherinnering: € 15,00
Artikel 3.
§1 Het invorderingsrecht wordt bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen.
§2 Alle klachten met betrekking tot de prestaties, die ingevorderd worden door het College van Burgemeester en Schepenen, dienen uiterlijk binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de factuur of het betalingsverzoek schriftelijk of via duurzame drager te worden meegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen, Dienst Financiën, Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets. De betrokkene wordt na de beraadslaging van het College van Burgemeester en Schepenen in kennis gesteld van de beslissing betreffende de gegrondheid van de klacht.
Artikel 4.
Bij gebrek aan betaling in der minne zullen volgende stappen binnen de hierna bepaalde termijnen worden ondernomen:
§ 1.Bij gebrek aan betaling binnen de 30 dagen na verzending van het invorderingsrecht zal een gewone kosteloze herinnering worden verzonden.
§ 2.Bij gebrek aan betaling binnen de 30 dagen na verzending van de eerste herinnering, zoals bepaald onder artikel 4 § 1, zal een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden verzonden.
§ 3. Bij gebrek aan betaling binnen de 8 dagen na het verzenden van het aangetekend schrijven met ontvangstbewijs, zoals bepaald onder artikel 4 § 2, zal het dossier aan een gerechtsdeurwaarder worden overgemaakt, teneinde het verschuldigd bedrag evenals de kosten, in te vorderen.
Artikel 5.
Betalingen worden in eerste instantie aangerekend op de verschuldigde aanmaningskosten.
Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.