BERICHT AAN DE BEVOLKING.
Bekendmaking agenda Gemeenteraad
De voorzitter van de raad maakt hierbij de agenda van de gemeenteraadszitting «van» bekend aan de bevolking.
Locatie: raadzaal van het “Administratief Centrum Den Molencouter” Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets.
De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Voorstel van beslissing:
De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
Het college stelt voor om de belasting met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kunnen de opcentiemen op de onroerende voorheffing dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met net nieuwe meerjarenplan.
Het college stelt voor om de opcentiemen op de onroerende voorheffing te behouden op 945 voor het dienstjaar 2025.
Voorstel van beslissing:
De opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2025 vast te stellen op 945.
Het college stelt voor om de belasting met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de aanvullende belasting op de personenbelasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Het college stelt voor om de aanvullende belasting op de personenbelasting te behouden op 8,00 % voor het dienstjaar 2025.
Voorstel van beslissing:
De aanvullende belasting op de personenbelasting te behouden op 8% voor het dienstjaar 2025.
Het retributiereglement betreffende het debiteurenbeheer vereist een aanpassing:
In artikel 4 § 2 moet verduidelijkt worden dat er voor de GAS-boetes ook een aangetekend schrijven verstuurd zal worden doch zonder ontvangstbewijs om de kosten zo laag mogelijk te houden vermits we deze niet kunnen terugvorderen van de debiteur.
Voorstel van beslissing:
De retributie m.b.t. debiteurenbeheer - aanpassing goed te keuren.
Het college stelt voor om de belasting met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting op tweede verblijven dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Het college stelt voor om het bedrag voor de belasting op tweede verblijven te behouden op € 400,00 voor het dienstjaar 2025.
Voorstel van beslissing:
De belasting op tweede verblijven goed te keuren voor het kalenderjaar 2025.
Het college stelt voor om de retributie met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan deze retributie dan in samenspraak met de dienst 'Opgroeien' herbekeken en eventueel afgestemd worden met de buurgemeenten.
Voorstel van beslissing:
De retributie ouderbijdrage Buitenschoolse kinderopvang goed te keuren.
De belasting is hoofdelijk verschuldigd door de persoon die als gezinshoofd ingeschreven is in de bevolkingsregisters op 01 januari van dat betrokken dienstjaar.
De belasting is eveneens verschuldigd door ieder natuurlijk persoon of hoofdelijk door de leden van elke vereniging die voor het dienstjaar 2025 op 01 januari van dat betrokken dienstjaar een zelfstandig of vrij beroep uitoefenen of door ieder natuurlijk en rechtspersoon die op dezelfde datum als hoofd- en/of bijkomende activiteit een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent op het grondgebied van de gemeente. Indien de belastingplichtige als gezinshoofd op hetzelfde adres in de bevolkingsregisters op 1 januari voor het betrokken dienstjaar is ingeschreven, is de belasting evenwel éénmaal verschuldigd.
Het college stelt voor om de belasting met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De milieubelasting goed te keuren.
De Vlaams minister van Omgeving keurde op 3 december 2020 de projectaanvraag van EcoWerf goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.
Sinds 08 augustus 2024 kan men maximum 8 asbestzakken jaarlijks aanvragen en laten ophalen. Voordien was dit beperkt tot 5 asbestzakken. Dit komt neer op ongeveer 240m² dak.
Het project is voorlopig verlengd tot december 2026.
Om dit geheel te kunnen regelen en een gedeelte van de kosten terug te vorderen is er een retributiereglement opgemaakt.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende belastingen en retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voorstel van beslissing:
De retributie inzameling asbest aan huis goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de retributie dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De retributie voor bestrijding van ongedierte goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende belasting met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De belasting op huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter voor het jaar 2025 goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de retributie dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De retributie op de verkoop van keukenafvalbakjes en composteerbare zakken goed te keuren.
Om de interventiekosten terug te vorderen van de eigenaar of houder van het dier wordt er een retributie geheven worden.
De vaste interventiekost van € 85,00 wordt jaarlijks geïndexeerd op 1 januari van het kalenderjaar.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voorstel van beslissing:
De retributie voor de terugvordering van de interventiekosten van loslopende dieren goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan
Het college stelt voor om voor het dienstjaar 2025 de retributie voor het afleveren van huisvuilzakken te behouden op € 5,00 per zak en de huur van een container voor de afvalophaling en –verwijdering afkomstig van evenementen te behouden op € 75,00.
Voorstel van beslissing:
De retributie afvalophaling en -verwijdering uitleen afvalcontainer goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De retributie op de afgifte van administratieve stukken - omgeving goed te keuren.
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Geetbets een belasting op administratieve stukken - burgerzaken.
In de omzendbrief dd 01 oktober 2024 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken geeft de algemene directie Identiteit en Burgerzaken de geïndexeerde tarieven door voor de vergoedingen ten laste van de gemeente.
Voor wat betreft de afgifte van bijlage 3TER wordt de gemeentelijke bijdrage t.b.v. € 5,00 geschrapt omdat deze in strijd is met het Europees recht.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige tarieven ten laste van de aanvrager niet te verhogen en de retributie met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voorstel van beslissing:
De belasting op de administratieve stukken - burgerzaken goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende belastingen en retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voorstel van beslissing:
De belasting op vreemde begravingen goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voorstel van beslissing:
De retributie inzake de begraafplaatsen goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende belastingen en retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De belasting op het opruimen van sluikstorten goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De belasting op de kramen met een mobile standplaats goed te keuren.
Voor het dienstjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de retributie dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De retributie op het gebruik van mobiele en vaste verdeelkasten goed te keuren.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de belasting dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De retributie op privatieve ingebruikname van openbaar domein goed te keuren.
Voor het dienstjaar 2025 wordt er voorgesteld om de huidige aflopende retributies met 1 jaar te verlengen om het nieuwe bestuur, na 13 oktober 2024, zelf te laten beslissen over de tarifering voor de komende jaren.
Voor de daaropvolgende jaren kan de retributie dan goedgekeurd worden voor de periode die samenloopt met het nieuwe meerjarenplan.
Voorstel van beslissing:
De retributie voor de aanrekening van de prestaties geleverd door het gemeentelijk vakpersoneel goed te keuren.
De retributie dient aangepast te worden.
Voorstel van beslissing:
Volgende tarieven vast te stellen:
Infrastructuur |
Categorie 1 |
Categorie 2 |
Categorie 3 |
Categorie 4 |
Verbruik |
Feesten |
|
|
|
|
|
Palace |
-€ |
150,00€ |
200,00€ |
250,00€ |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Sporthal |
-€ |
650,00€ |
700,00€ |
1.000,00€ |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
PZ Rummen (vaste gebruikers ander tarief) |
-€ |
150,00€ |
200,00€ |
250,00€ |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Kerk Grazen |
-€ |
150,00€ |
200,00€ |
250,00€ |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Sportactivtieten |
Categorie 1 |
Categorie 2 |
categorie 3 |
categorie 4 |
Sporthal 1/3 (tarief per uur) |
|
5,00€ |
10,00€ |
15,00€ |
Sporthal 2/3 (tarief per uur) |
|
7,50€ |
12,50€ |
17,50€ |
Sporthal 3/3 (tarief per uur) |
|
10,00€ |
15,00€ |
20,00€ |
Sporthal 3/3 hele dag |
|
100,00€ |
175,00€ |
250,00€ |
Workshops/lessen: tarief per uur
Workshops/lessen |
Categorie 1 |
Categorie 2 |
categorie 3 |
categorie 4 |
Parochiezaal Rummen |
|
6€ |
12€ |
18€ |
Palace |
|
6€ |
12€ |
18€ |
Vergaderen: tarief per 3u
Vergaderen |
Categorie 1 |
Categorie 2 |
Categorie 3 |
Categorie 4 |
Lokaal Pastorij Rummen ( per begonnen reeks van 3u) |
|
10€ |
€15 |
€20 |
Vergaderlokaal De Poel |
|
10€ |
15€ |
20€ |
Parochiezaal Rummen
Huidige vaste gebruikers die overgenomen worden: Brass-Band € 1.500,00 forfaitair per jaar.
De gemeenteraad dient kennis te nemen de formele vaststelling en van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en OCMW Geetbets door de gouverneur.
Voorstel van beslissing:
Kennis te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening van de gemeente en OCMW dienstjaar 2023.
Minstens één keer per jaar moet het meerjarenplan aangepast worden om de kredieten van het volgende boekjaar vast te stellen.
Er bestaan geen afzonderlijke beleidsrapporten meer voor de gemeente en het OCMW. De beleidsrapporten vormen nu één geïntegreerd geheel. Gemeente en OCMW delen dus hun beleidsdoelstellingen, al hebben ze hiervoor nog wel afzonderlijke kredieten. Het financiële evenwicht wordt enkel op het niveau van beide rechtspersonen samen beoordeeld. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun deel van het beleidsrapport vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeuren, waardoor het geïntegreerde beleidsrapport definitief is. De goedkeuring door de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De meerjarenplanaanpassing BP2020_2027-6 dient te worden goedgekeurd. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota, een toelichting en de documentatiebundel bij het meerjarenplan als bijlagen toegevoegd aan dit punt.
Voorstel van beslissing:
De meerjarenplanaanpassing BP2020_2027-6 voor de gemeente en OCMW in haar geheel goed te keuren.
In kader van aanleg Biesemstraat en zijstraat Leeuwbeekstraat dient de gemeenteraad het rooilijnplan definitief vast te stellen.
Project Galgestraat - Melsterbeek: Ondergronds brengen van de netten en vernieuwen verlichting in de Galgestraat: Goedkeuring offertes Fluvius.
Voorstel van beslissing:
De offertes van Fluvius voor het ondergronds brengen van de netten en het vernieuwen van de verlichting in de Galgestraat: "Project Galgestraat - Melsterbeek", goed te keuren.
De technische dienst stelde een dossier op met als doel een raamovereenkomst op te zetten voor de afname van programmeerbare sluitsystemen voor de gebouwen binnen het gemeentelijk patrimonium. Men stelt voor de overeenkomst aan te gaan met een looptijd van 4 jaar. Binnen deze termijn zullen alle gebouwen voorzien worden van een uniform sleutelplan dat compatibel is met de huidige systemen als track&trace, tijdsregistratie, ...
Voorstel van beslissing:
Goedkeuring te verlenen aan de raming, de lastvoorwaarden en de plaatsingsprocedure voor de opdracht "Raamovereenkomst programmeerbare sluitsystemen".
Interafval werkte samen met haar leden en OVAM een aangepast politiereglement uit betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen. Vervolgens heeft EcoWerf dit politiereglement aangepast aan de nieuwe bepalingen van het Lokaal Materialenplan en meer op maat aangevuld. EcoWerf verzoekt de gemeenteraden het ontwerp goed te keuren.
Het huur - en uitleenreglement Geetbets dient aangepast te worden.
Voorstel van beslissing:
Het nieuwe huur- en uitleenreglement goed te keuren.
In 2024 heeft Geetbets een beroep gedaan op de dienstverlening ‘IT-Beheer en Ondersteuning’ van VERA. De huidige diensten eindigen op 31 december 2024.
Als kleine gemeente zijn we niet in staat zelf de nodige IT’ers in dienst te nemen. We zijn dus genoodzaakt om gebruik te maken van het basispakket dienstverlening van VERA, ILV IT-punt om onze ICT terdege te kunnen beheren.
Het totaalbedrag betrof in 2024 €86.372,68.
ILV-IT punt telt 65 besturen uit Vlaams-Brabant: lokale besturen, politiezones, hulpverleningszones en sociale huisvestingsmaatschappijen.
Een gemeente en OCMW worden als 1 lid beschouwd. Het betreft dus ook de ICT-ondersteuning van het OCMW.
Op basis van een interne evaluatie én onderling overleg de afgelopen weken, hebben we het voorstel voor de IT dienstverlening in 2025 ontvangen. In 2025 is er een verhoging voorzien in de uren ICT-beheer en een daling van de ICT-ondersteuning wat het nieuwe bedrag brengt op €101.304,50 op jaarbasis.
In het meerjarenplan werd reeds rekening gehouden met het aangepaste bedrag en werd €101.304,50 voorzien op JBR: 2025/02-002-002/0119-00/6142998/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met de offerte op 29 oktober 2024.
Het bedrag overschrijdt de bevoegdheid van de het college vandaar dat het college een bestendiging van deze beslissing door de gemeenteraad vraagt.
De financieel directeur leverde een gunstig visum af.
Voorstel van beslissing:
Akkoord te gaan met de offerte van VERA, ILV IT-punt voor een bedrag van €101.304,50 op jaarbasis.
Tot op heden wordt er samengewerkt met de provincie Vlaams Brabant in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Johan Guillemyn en Greet van Eygen werden reeds aangesteld als sanctionerende ambtenaren door de gemeenteraad.
Bij de provincie Vlaams-Brabant zijn er intussen 4 sanctionerend ambtenaren aangesteld. Om de continuïteit van hun dienstverlening maximaal te garanderen, vraagt de provincie om de nog niet aangestelde sanctionerend ambtenaren bijkomend aan te stellen.
Deze provinciale ambtenaren hebben de nodige juridische kennis van de procedure en een afwikkeling op provinciaal niveau waarborgt een eenvormige en neutrale beoordeling. Daarnaast is het wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat er enerzijds in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad wijst mevrouw Vanesa Smeulders en mevrouw Eline Parys verder aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad